Olika slags tävlingar

Barn och ungdomar ska få tävla på sina egen nivå. Därför finns det olika slags tävlingar och alltid "ett steg till" att ta för den som vill pröva något nytt.

Här kan du läsa om våra olika tävlingar. Om du som förälder känner dig osäker att ta nästa steg med ditt barn tveka inte att prata med ledare, andra föräldrar eller någon annan aktiv i klubben. Vi hjälps åt och ingen kan veta allt i början.

Klubbens serietävlingar

Vi tillsammans, ledare och föräldrar arrangerar i regel fem serietävlingar per vinter för alla medlemmar i klubben. Här kan barnen vara med i sina första tävlingar.

Yngsta klassen är 0-6, åker 400 meter och har ingen tidtagning. Vill du som vuxen vara med? Välkommen, det finns klasser för alla och även en motionsklass.

Kretstävlingar - nästa steg

Tillsammans med Mora, Orsa och Rättvik arrangerar Älvdalens IF SK Kretstävlingar. En kretstävling per klubb och ett bra sätt att få prova på en tävling på en annan ort. Kretstävlingarna är på en vardagkväll, precis som våra serietävlingar.

Tävlingar på andra orter

När en distriktstävling i närområdet är avklarad kan det vara dags att testa på en tävling längre bort. Då blir det dessutom en härlig upplevelse att få resa till tävlingen. Vi är lyckligt lottade som har så många tävlingar i direkta närområdet, till exempel Morapinglan i Mora och Grönklittsjakten i Orsa.

Du hittar alla tävlingar och information om dem i tävlingskalendern Länk till annan webbplats.. Det är även där du anmäler till tävlingen. Tveka inte att kontaka någon i klubben eller på kansliet om du har frågor om tävlingar.

Klubben betalar anmälningsavgiften

Klubben står för anmälningsavgiften för barn och ungdomar. Se till att anmäla i tid; det är alltid dyrare att efteranmäla.

Vid mästerskap såsom USM betalar klubben kost, logi och resa för den aktive samt för en ledare per två aktiva. Vid Folksamcup och Ica cup betalar Dalarnas skidförbund kost och logi. ÄIF SK betalar resan till uppsamlingsplatsen. Klubben betalar ingen ersättning till ledare under dessa två cuper.

Gemensam klubbresa till tävlingar

ÄIF SK arrangerar varje vinter en gemensam resa till någon av vinterns tävlingar. Då hyr vi en buss och fyller den med glada barn, föräldrar och ledare. På dessa bussresor och tävlingar finns en ansvarig ledare, hjälp och råd angående vallning och övriga funderingar. Ett väldigt bra tillfälle att ta steget ut till andra tävlingar.

Gemensam bussresa säsongen 2023-2024

Mer information kommer.

Tävlingar med extra stöttning

På ytterligare någon tävling finns ansvarig person på plats som ansvarig för klubben för hjälp och råd kring tävlingen. Dessa två tävlingar är i år:

Mer information kommer.

I övrigt uppmuntrar vi samåkning till tävlingar på andra orter. Prata med andra föräldrar i klubben. Det är vi alla som skapar gemenskap.