Våra juniorer

Vi har duktiga juniorer och även om vi inte ser de flesta av dem "här hemma" lika ofta numera är vi lika glada att de finns med oss i Älvdalens IF SK.
Många går på skidgymnasium runt om i landet och gör bra "reklam" för vår klubb.

Vår vision är att våra juniorer ska växa upp till starka och modiga individer som vågar pröva nya vägar för att nå sina mål. De ska lära sig att ingå i en grupp och förstå värdet av att tillhöra ett lag. De ska våga be om hjälp och hjälpa varandra framåt.

Vår önskan är att föräldrarna till de aktiva ska samarbeta för det bästa för gruppen som helhet och verka för att juniorerna, föräldrarna och övriga inom klubben jobbar tillsammans på läger, tävlingar och i de arbeten som utförs i klubben.

Allas ansvar att skapa gemenskap

Juniorer och föräldrar ska värna om och arbeta aktivt för att höja klubbkänslan inom gruppen och föreningen som helhet. Det är viktigt att alla förstår sin egen betydelse för skapandet av vi-känslan inom klubben och att var och en ser rollen som förebild och mentor för de yngre och nya inom föreningen.

Kropp, mental träning och vallning

Vi vill se att skidåkningen skapar socialt fungerande individer. Vi vill att juniorer bygger upp en stark och hållbar fysik och ett kunnande om kroppens funktion, den egna mentala inställningen, likväl som materialets betydelse för ett väl genomfört idrottande.

Varje aktiv bör lära sig materialvård och vallning så att de känner sig säkra även på tävlingar. De bör även lära sig fair-play och nyttan av att lära från andra och dela med sig av kunskap till varandra.

Ge tillbaka till yngre

Vi vill skapa en långvarig kärlek till skidåkning och motion. Skidåkning ska vara av den betydelsen att de senare vill ge tillbaka och själva vara mentorer för de yngre åkarna.

Våra seniorer

ÄIF SK betalar startavgiften till seniorklassen i följande längdskidtävlingar:

• Officiella Sverigepremiären
  • SM, Svenska Mästerskapen
  • Seniorernas cup
  • Tjejvasans elitled
  • Vasaloppets elitled
  • Ski Classic-loppens elitled

Seniorer som tävlar för Älvdalens IF Skidor i dessa tävlingar ska bära klubbens tävlingsdräkt, överdrag och gällande klubbmössa i samband med tävling.