Älvdalens IF Skidor

100 års idrott med ÄIF SK

Det började tidigt för vår förening. Moderföreningen till Älvdalens IF Skidklubb, Älvdalens Idrottsförening grundades 1912 ur den forna klubben Elfdalens Idrottsklubb.

Sedan dess har mycket hänt, men fortfarande är det kärleken till motion och idrott som står i centrum. Det finns mycket intressant historia på vårt kansli i Lokalen för den som vill veta mer.

Visst du att

• Maria Rydqvist inte "bara" har flera SM-medaljer utan sedan VM i Falun 2016 även har en VM-medalj?
    Silver i stafett blev det på Falu-VM tillsammans med Sofia Bleckur, Charlotte Kalla och Stina Nilsson.
  • vi i Älvdalen har en OS-medaljör?
    Rolf Rämgård kom hem från OS i Squaw Valley 1960 med
    en silvermedalj på sträckan 30 kilometer och en bronsmedalj på 50 kilometer.

• Älvdalens IF har tagit lagguld i SM?
    Maj-Lis Andersson, Gull-Britt Arvidsson och Monica Nilsson stod för
    insatsen på 5 kilometer vid SM i Sollefteå 1962.
    Rolf Rämgård, Herman Jansson och Sten Eriksson gjorde det på 50 kilometer vid SM i Hudiksvall 1960.

• den meste Vasaloppsåkaren Bengt "Sälen-Bengt" Eriksson bor och åker skidor i Älvdalen sen många år tillbaka?
    Bengt Eriksson har kört 60 Vasalopp eller Öppet Spår. 1979 (48 år gammal) åkte han på fenomenala 4 timmar och 19 minuter. Han var tvåa i Vasaloppet 1958, trea 1965, fyra 1959 och femma 1961. 2013 åkte Bengt sitt 60 lopp ”på raken” sedan debuten 1953. Bengt har åkt 53 Vasalopp, varav 52 i följd.
Bilder från förr

Gamla Näsvägen 6